שעות פתיחה היום:

ולנו יש פלאפל – האמנם?

הכתבה ולנו יש פלאפל האמנם?

הם זהובים, עגלגלים ונגיסה אחת מהן גורמת לכל בר דעת להרגיש שאין צרות בעולם – כדורי הפלאפל הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית שלנו. נכס צאן ברזל שנולד יחד עם לבוש החאקי וייבוש הביצות.

אם תערכו סקר מהיר בקרב חבריכם ותשאלו אותם מהיכן לדעתם הגיע אלינו הפלאפל, הם כנראה יענו לכם שהוא לא הגיע, הוא תמיד היה כאן!

ובכן, זה לא מדויק. הנה כמה עובדות מעניינות על הולדתו של המאכל ה"ישראלי", החושפות את האמת המסקרנת על גלגולו של הכדור העגול.

גביע הפלאפל העולמי: מצרים, סוריה ולבנון

המצרים גילו את הפלאפל לפני קצת פחות מ-2,000 שנה, אך הוא היה שונה לחלוטין מהגרסה המודרנית שאנו מכירים היום, שכן את הפלאפל ההיסטורי הכינו מפול מצרי – קילפו, השרו, טיגנו והגישו קר (!). השמועות מספרות שהמנה נולדה כדי לתת מענה קולינרי לחגים בהם נאסרה אכילת בשר.

בהמשך התפשט המאכל לסוריה ולבנון, שם החלו להכינו על בסיס חומוס, באופן דומה מאוד לגרסה שאנו מכירים היום. התעלומה נפתרה – לא אנחנו יצרנו את הפלאפל, אלא המצרים במצרים הפרעונית, ואחריהם שכניהם הצפוניים – סוריה ולבנון. אך נראה שבזה לא תם המסע לפיצוח חידת הפלאפל, שכן יש עמים נוספים ברחבי העולם שתרמו תרומה נאה לטעם ולמראה של הכדור הזהוב.

התרומה התימנית

בארצנו הקטנה יש לא מעט פלאפליות החורטות על דגלן את צמד המילים "פלאפל תימני", ובשל כך לא מעט אנשים מחזיקים בדעה לפיה הפלאפל הומצא בתימן. למעשה, בתימן לא ממש מכירים במאכל הזה, אך העדה התימנית בארץ ישראל הוסיפה לא מעט טעם לפלאפל המוכר בכך שתרמה לו חריפות המזכירה את הסחוג התימני.

התרומה ההודית

ישנה גרסה לפיה ההודים הם אלו שהמציאו את הפלאפל, וניתן להאמין לה בקלות – אחרי הכל, הודו היא מולדת החומוס. בהודו אוכלים עד היום קציצות חומוס, אך פשוט לא קוראים להן פלאפל.

 

כעת – לגרסה הישראלית

דוכני הפלאפל הופיעו בישראל בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת, ואומצו באהבה על ידי כל אם עבריה, צבר גאה ודרדק ישראלי. בתחילה הכינו את הפלאפל במתכון המצרי המסורתי, זה המבוסס על פול, אך כשהגיעו ארצה יהודים מפרס ועירק, גילו כי בשל חוסר באנזים DCPG, אכילת פול גורמת להם להרס תאי הדם האדומים. כמו יהודים טובים, עברו דוכני הפלאפל לתחליף שכולנו מכירים היום: קציצות חומוס מטוגנות, שעושות טוב לכולם.

אם אתם בכל זאת מחפשים גאווה ישראלית בין השורות, הנה היא במלוא הדרה: הכנסת הקציצות לתוך פיתה והוספת השילוב האלמותי של "חומוס-צ'יפס-סלט" היא המצאה ישראלית, כמו גם (ככל הנראה), הוספת הצ'יפס.

מילה שלנו – חומוס אליהו

אם תשאלו את העובדים בחומוס אליהו שבקניון סנטר 1, הם ישמחו להגיד לכם שזה ממש לא משנה מהו המקור של הפלאפל – כל עוד יודעים להכין אותו כמו שצריך, מגלגלים כל כדור באהבה, עוטפים בתבלינים סודיים ומשתמשים בחומוס טחון טרי טרי – זה מה שחשוב!

אז איך אתם מעדיפים את הפלאפל שלכם? בתוך פיתה, בצלחת, עם חומוס-צ'יפס-סלט או דווקא חריף וחמוצים?

שתפו את המאמר

דילוג לתוכן